Esther Gerritsen - Dorst

Keywords: Ruud

bestelkno

Wat meteen opvalt bij het lezen van een roman van Esther Gerritsen zijn de fantastische dialogen die zij opvoert. Het zijn vaak korte zinnen met nog kortere antwoorden, maar die precies verwoorden wat er gezegd moet worden. Taal die er toe doet!

Soms zijn de gesprekken schrijnend, maar vaak humoristisch en confronterend.

In haar nieuwe roman Dorst vinden de meeste gesprekken plaats tussen Coco en haar moeder Elisabeth. Zij zijn uit elkaar gegroeid. Coco, net 24 jaar en een verhouding hebbend met een ouder man, Hans, komt haar moeder tegen op de Amsterdamse Overtoom. Een brede weg scheidt hen van elkaar, maar de moeder weet haar toch te bereiken met een duidelijke boodschap: zij is terminaal. Dit is het begin van een moeder-dochterverhouding die elke lezer bij de strot gaat grijpen.

Coco voelt zich schuldig en besluit de laatste dagen van haar leven voor haar te zorgen en trekt bij haar moeder in. Maar of beide hoofdpersonen hier in werkelijkheid baat bij hebben of zin in hebben...

Het thema van Dorst wordt heel goed in beeld gebracht door Gerritsen. Zij schrijft op het stofomslag: 'Soms begin je ergens aan terwijl je weet dat het toch nooit genoeg zal zijn. Dat zijn de gevaarlijke zaken en de enige belangrijke. Het kan een man zijn waar je niet aan moet beginnen. Het kan ook een verlangen zijn te gaan liggen en de angst nooit meer op te staan. Toch begin je eraan. Je drinkt, je zoent, je gaat liggen. Je helpt je stervende moder om je een beter mens te voelen terwijl je weet dat het niet genoeg zal zijn.'

Eigenlijk volstaat deze tekst al, maar als je het hier bij laat, dan zal Coco nooit meer bij de lezer binnenkomen. Want met al haar tekortkomingen, zij drinkt bovenmatig, is promiscue en heeft een eigengereid karakter, ga je wel van haar houden.

Er ligt ergens in het verhaal een breekpunt die de verstandhouding tussen moeder en dochter er niet beter opmaakt. Dat is wanneer haar vader, die gescheiden is van Elisabeth, Coco vertelt dat zij als tweejarig kind door haar moeder met regelmaat werd opgesloten in haar slaapkamer. Geen trauma's, het kind zal het als niet vervelend hebben ervaren, maar nu, meer dan 20 jaar later gaar dit gebeuren een grote rol spelen.

De situatie die in Dorst ontstaat is die van een moeder die de aangeboden liefde van de dochter niet kan weigeren vanwege het moederschap en een dochter die zich opdringt vanuit en verplichting.

En dat kan schrijnend mooi zijn.

De Geus